ABC o spotkaniach CoderDojo

CoderDojo to globalny ruch bezpłatnych i otwartych klubów technologicznych nazywanych Dojo. Na spotkaniach w Dojo dzieci i młodzież poznają technologię przy wsparciu innych uczestników, czyli ninja oraz mentorów-wolontariuszy. Naszą misją jest dać szansę młodym ludziom na całym świecie do zdobywania wiedzy technologicznej w bezpiecznym środowisku.

 

Cykliczne spotkania

 

Spotkania odbywają się cyklicznie, często co tydzień. Pozwala to dzieciom na regularny rozwój swoich umiejętności i projektów. Zachęcamy je odkrywania nowych technologii samodzielnie.

Dzieci i młodzież mają okazję spotkać na zajęciach specjalistów związanych z branżą IT. Nieformalna atmosfera spotkań nastawiona na odkrywanie i współpracę pomaga nam wszystkim świetnie się bawić. To korzyść dla mentorów, dzieci i ich rodziców. Wspólnie tworzymy bezpieczne i otwarte miejsce do nauki. Każdy sam może zdecydować, w jakim kierunku chce się rozwijać.

 

Globalna inicjatywa

 

Historia CoderDojo rozpoczęła się w Cork, w Irlandii. 18-letni James Whelton założył w swojej szkole klub programowania. Ta informacja dotarła do Billa Liao, przedsiębiorcy i filantropa, który widząc pozytywny wpływ inicjatywy Jamesa na rówieśników, zdecydował się wesprzeć projekt swoim doświadczeniem. Wspólnie 23 lipca 2011 roku założyli pierwsze Dojo, które działa do dziś, a rozpowszechnianiem idei CoderDojo na świecie zajmuje się założona przez nich fundacja.

CoderDojo działa w tej chwili w ponad 80 krajach. Ilość Dojo przekroczyła 2000, a nowe otwierają się każdego dnia. Idea rozrosła się tak szybko, ponieważ CoderDojo działa w modelu open-source.

Gdyby zapytać Ninja na całym świecie, dlaczego przychodzą na CoderDojo, odpowiedzi będą podobne niezależnie od szerokości geograficznej:

  • dobra zabawa, jaka towarzyszy tworzeniu rzeczy z pomocą nowych technologii,
  • dowolność w realizacji projektów,
  • możliwość dzielenia zainteresowań z nowo poznanymi kolegami i koleżankami,
  • wspólna nauka i uczenie się od siebie nawzajem, kiedy realizujemy razem projekt lub gdy pomagamy sobie nawzajem w projektach.

 

Dowolność wyboru

 

Na Dojo chcemy, by Ninja wybierali swoją drogę. Zarówno mentorzy, jak i dzieci powinni się dobrze czuć w wybranym temacie i mieć frajdę z tego co robią. Zachęcamy do myślenia nad projektami wspólnie i podejmowaniu prób w ich realizacji. W ten sposób najszybciej można zdobyć potrzebną wiedzę projektową. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by przerwać projekt w dowolnym momencie. Zawsze można zmienić założenia, podjąć się innego wyzwania, które okaże się ciekawsze.

W Dojo działają różne grupy tematyczne, gdzie przy wsparciu mentora można poznać nowy język programowania, technologię tworzenia stron internetowych albo nauczyć się montować filmy.

 

Wsparcie wolontariuszy

 

CoderDojo tworzymy dla dzieci, ale jest to możliwe dzięki dobrej woli mentorów. To zapewniają wsparcie na zajęciach, pokazują dobre praktyk i inspirują dzieci do rozwoju. Mentorzy są różni, wielu to specjaliści z branży IT lub blisko z nią związani. Są też osoby niezwiązane z żadną z tych branż, za to są wielkimi miłośnikami nowych technologii. Mentorem może być każdy, kto podziela wartości promowane przez CoderDojo.

Pomagamy dzieciom zmierzyć się z problemami, jakie czekają na nie w ich projektach. Zachęcamy do szukania odpowiedzi, podpowiadamy jak obejść problem. Staramy się unikać podawania gotowych rozwiązań.

To dzięki zaangażowaniu mentorów odbywają się zajęcia CoderDojo. Dzielą się oni swoim wolnym czasem i wiedzą, najczęściej w weekend.

W Dojo można spotkać także czempionów. To osoby, które założyły Dojo w swojej społeczności lub przejęły rolę lidera w nim. Dbają oni w swoim Dojo o wszystkie sprawy organizacyjne. Często są również mentorami.

Doświadczonych ninja zachęcamy do dołączenia do mentorów. To świetna okazja dla nich, by jeszcze lepiej zrozumieć zdobytą wiedzę oraz nabyć dodatkowo umiejętności miękkich. Efekty takiego podejścia, już nieraz nas zaskoczyły. Najmłodsi mentorzy mieli 14 lat.

 

Otwarte dla rodziców

 

W Dojo wymagamy, by rodzice zostali na zajęciach, jeżeli dziecko ma mniej niż 13 lat. To nie znaczy, że mają się nudzić. Angażujemy rodziców do wspierania podopiecznych w trakcie zajęć i wspólnej nauki.

Wspólne zdobywanie wiedzy, szczególnie technologicznej to niesamowita okazja do rodzinnego spędzenia czasu. Kto wie, jakie z tego mogą powstać projekty?

Wsparcie rodziców na Dojo jest nam też potrzebne z innego powodu. Często mentorów jest zbyt mało na Dojo, by mogli każdemu dziecku poświęcić odpowiednią uwagę. Pomoc rodzica w takich przypadkach jest bardzo potrzebna.

To wspólnymi siłami jesteśmy w stanie pielęgnować atmosferę, jaką tworzymy w swoich Dojo. Pamiętajcie o tym, kiedy kolejny raz będziecie na Dojo.