3D – Drukuj Dotknij Doświadczaj i Szybki modułowy pojazd naziemny

W Polsce jest wiele inicjatyw i wielu ludzi, którzy na co dzień działają na rzecz wykorzystania nowych technologii w edukacji. W ramach drugiej edycji Fajnych Grantów chcieliśmy ich wesprzeć i dać im sprzęt, który pozwoliby zrealizować projekt z zakresu edukacyjnego wykorzystania projektowania i druku 3D. Poniższe projekty powstały w ramach programu grantowe Fajne Granty T-Mobile 2018. To trzeci artykuł z cyklu prezentującego laureatów konkursu.

Spis treści:

 

 

3D – Drukuj Dotknij Doświadczaj

 

 

Ten niesamowity projekt zrealizowała Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu/MultiCentrum. Pomysł polegał na wykorzystaniu druku 3D do stworzenia dotykowo-dźwiękowej gry pamięciowej typu „memory” dla dzieci niewidomych i niedowidzących.

Multicentrum zorganizowało warsztaty graficzne i muzyczne. Dzieci stworzyły projekty graficzne zwierząt oraz mini kompozycje potrzebne do udźwiękowienia płytek z motywami zwierząt wydrukowanymi na drukarce 3D.

Całość – od wykonania wizerunków zwierząt, nagrania dźwięków do wykonania projektów 3D – została stworzona przez dzieci z wrocławskich szkół. Powstało ponad 120 prac graficznych i dopasowanych kompozycji dźwiękowych.

Po etapie przygotowań rozpoczęły się warsztaty z druku 3D. Uczestnicy poznali oprogramowanie i szczegóły dotyczące procesu drukowania modeli przestrzennych. Wybrane prace uczestników warsztatów plastycznych przenieśli do środowiska trójwymiarowego oraz przygotowali je do druku.

Finał projektu odbył się 27 lutego 2019 z udziałem wyjątkowych gości – dzieci z Dolnośląskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 13 dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. M. Grzegorzewskiej we Wrocławiu wraz z rodzicami i nauczycielami.

Dzieci i dorośli z dużym entuzjazmem i zaangażowaniem odkrywali kolejne płytki z wizerunkami zwierząt. Gra została tak przemyślana, aby maksymalnie ułatwić dostęp osobom niewidomym. Płytki znajdowały się na okrągłym stole, a od każdej z nich poprowadzone były ścieżki z taśmy. Szukanie i odkrywanie dzięki temu było wygodniejsze.

Podczas prezentacji gry organizatorzy zaobserwowali rzecz niezwykłą, jaką było niemal naturalne wspólne spędzanie czasu. Dzieci widzące czytały książki dzieciom niewidomym, opowiadały im świat, jaki był przedstawiony na ilustracjach i pomagały dotykać oraz doświadczać książek. To była wartość dodana tego projektu, która upewniła organizatorów w przekonaniu, że warto podejmować wysiłek i włączać w działania kulturalne dzieci z różnych środowisk.

 

 

Szybki modułowy pojazd naziemny z podglądem obrazu na żywo przez sieć Wi-Fi

 

 

Realizatorzy projektu to grupa pasjonatów programowania i elektroniki z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Zamościu. Działają w ramach szkolnego koła zainteresowań „Robonomik”.

Celem projektu było wykorzystanie drukarki 3D do konstrukcji ramy oraz mechanizmów napędu i skrętu łazika sterowanego poprzez sieć Wi-Fi. Drukarka 3D umożliwiła wydrukowania wszystkich precyzyjnych elementów mechanicznych oraz mocujących, dzięki czemu konstrukcja składająca się z kilku modułów w całości jest z materiału PLA (używanego do druku 3D). Kompletny projekt 3D łazika został stworzony w programie Autodesk Inventor.

Szczegółowy opis projektu można przeczytać na przygotowanej stronie konstruktorów. Autorzy dzielą się tam wszystkimi informacjami dotyczącymi wykorzystanej elektroniki.