A gdyby tak stworzyć encyklopedię 3D polskiej przyrody z modelami zwierząt, drzew, roślin wraz z opisami?
Takiego zadania podjęli się harcerze ze Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej w Koszalinie , ze Szczepu „Sztorm”. W ramach projektu harcerze podzielili się na cztery zespoły. Każdy zespół odpowiadał za inny obszar projektu, a zadania były różne: stworzyć modele 3D, wydrukować je, a następnie pomalować. Na koniec modele zostały umieszczone na zbudowanej własnoręcznie makiecie.
Wiedzę o projektowaniu 3D harcerze znaleźli w internecie oraz u specjalisty z Centrum Informatyki Politechniki Koszalińskiej. Do modelowania wykorzystali bezpłatny program Sculptris.
Wiedzę merytoryczną dotyczącą zwierząt pozyskali ze źródeł dostarczonych przez Nadleśnictwo Polanów, Manowo, Karnieszewice oraz z różnych portali przyrodniczych.
W efekcie powstała makieta 3D przedstawiająca zarys topograficzny Polski, na której znajdują się najważniejsze gatunki zwierząt żyjących w naszym kraju. W dołączonej do wystawy książeczce widz może przeczytać opisy fauny i flory znajdujące się na makiecie. Dodatkowo dołączona jest kronika wraz z opisem dotyczących zagadnień technicznych i druku 3D.
W projekt w sumie zaangażowało się ponad 120 osób: harcerek, harcerzy oraz wędrowników w wieku od 9 do 23 lat.
Najciekawsze liczby dotyczące projektu:
Gratulujemy ukończonego projektu i życzymy powodzenia w rozwoju makiety!
Czy wiecie, że często to nauczyciele osób niewidomych sami tworzą pomoce edukacyjne?
Projekt „Widzieć więcej” polegał na przygotowaniu pomocy dydaktycznych i zabawek dla wychowanków i uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych w Owińskach. Tego niezwykłego zadania podjęli się uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Czerwonaku.
W projekcie udział wzięło 25 osób z klas IV-VII. Młodzi projektanci wybrali TinkerCad do zaprojektowania modeli. O wyborze zadecydowała bezpłatność programu, brak potrzeby instalacji oraz możliwość korzystania w szkole i w domu.
W pierwszym etapie uczniowie uczyli się projektowania 3D na zajęciach 4 razy w tygodniu! Gdy opanowali już potrzebne umiejętności przeszli do realizacji projektu, odwiedzili szkołę w Owińskach, by tam na miejscu poznać specyfikę przyborów i pomocy dla osób z dysfunkcjami wzroku.
Dyrektor szkoły zabrał ich do Muzeum Tyflograficznego, gdzie mieli okazję zobaczyć unikatowe eksponaty, narzędzia edukacyjne dla dzieci i dorosłych z poważnymi wadami wzroku i niepełnosprawnością.
Uczniowie z Czerwonaka wzięli udział w lekcjach klas I-III. Tu zobaczyli, jak wyglądają zajęcia oraz jakich przyborów używają ich niewidomi młodsi koledzy. Była okazja, by zadać kilka pytań uczniom i nauczycielom. Pytania były różne, w tym te najważniejsze: „Co można zaprojektować, co byłoby pomocne i sprawiło niewidomym dzieciom radość?”.
Z Owińsk wyjechali z głowami pełnymi pomysłów i z jeszcze większym zapałem do pracy.
Pierwsze projekty powstały na wiele sposobów. Niektórzy pracowali indywidualnie, inni projektowali w parach. Powstały prototypy gier (memory, warcaby, kółko i krzyżyk) oraz pomoce dydaktyczne (przekrój kwiatu, ślady tropów zwierząt leśnych).
Młodzi projektanci cały czas pamiętali o uwzględnieniu potrzeb osób niewidomych.
Po wydruku pozostało się tylko dowiedzieć, jak projekty sprawdzą się w praktyce. Młodzi kreatorzy ponownie pojechali do Owińsk, gdzie opowiedzieli niewidomym dzieciom o całym procesie tworzenia wykonanych przez nich prac. Następnie przyszedł czas testowania i zabawy.
Dzieci były zachwycone wydrukowanymi pomocami edukacyjnymi! Okazało się, że każda klasa chciałaby mieć swój zestaw. Sami projektanci otrzymali dużo pozytywnych opinii i pochwał dla swojej pracy.
Trzymamy kciuki za powodzenie w przygotowaniu i wydruku kolejnych projektów.