Encyklopedia polskiej natury w 3D i pomoce dydaktyczne dla niewidomych

W Polsce jest wiele inicjatyw i wielu ludzi, którzy na co dzień działają na rzecz wykorzystania nowych technologii w edukacji. W ramach drugiej edycji Fajnych Grantów chcieliśmy ich wesprzeć i dać im sprzęt, który pozwoliby zrealizować projekt z zakresu edukacyjnego wykorzystania projektowania i druku 3D. Poniższe projekty powstały w ramach programu grantowe Fajne Granty T-Mobile 2018. To pierwszy artykuł z cyklu prezentującego laureatów konkursu.
Spiś treści

 

Piękna Polska 3D – trójwymiarowa encyklopedia polskiej natury

 

A gdyby tak stworzyć encyklopedię 3D polskiej przyrody z modelami zwierząt, drzew, roślin wraz z opisami?

Takiego zadania podjęli się harcerze ze Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej w Koszalinie , ze Szczepu „Sztorm”. W ramach projektu harcerze podzielili się na cztery zespoły. Każdy zespół odpowiadał za inny obszar projektu, a zadania były różne: stworzyć modele 3D, wydrukować je, a następnie pomalować. Na koniec modele zostały umieszczone na zbudowanej własnoręcznie makiecie.

Wiedzę o projektowaniu 3D harcerze znaleźli w internecie oraz u specjalisty z Centrum Informatyki Politechniki Koszalińskiej. Do modelowania wykorzystali bezpłatny program Sculptris.

Wiedzę merytoryczną dotyczącą zwierząt pozyskali ze źródeł dostarczonych przez Nadleśnictwo Polanów, Manowo, Karnieszewice oraz z różnych portali przyrodniczych.

W efekcie powstała makieta 3D przedstawiająca zarys topograficzny Polski, na której znajdują się najważniejsze gatunki zwierząt żyjących w naszym kraju. W dołączonej do wystawy książeczce widz może przeczytać opisy fauny i flory znajdujące się na makiecie. Dodatkowo dołączona jest kronika wraz z opisem dotyczących zagadnień technicznych i druku 3D.

W projekt w sumie zaangażowało się ponad 120 osób: harcerek, harcerzy oraz wędrowników w wieku od 9 do 23 lat.

Najciekawsze liczby dotyczące projektu:

  • 306 – zainicjowanych modeli do druku
  • 3 kg filamentu – zużyte na potrzeby druku o łącznej długości 643.39 m
  • 9 godz. i 59 minut – najdłuższy czas potrzebny na wydruk modelu
  • 1,4 l farb akrylowych – wykorzystanych do pomalowania figurek
  • 1,8 l kleju montażowego oraz 5 kg kamieni – wykorzystanych do budowy makiety

Gratulujemy ukończonego projektu i życzymy powodzenia w rozwoju makiety!

 

Widzieć więcej

 

Czy wiecie, że często to nauczyciele osób niewidomych sami tworzą pomoce edukacyjne?

Projekt „Widzieć więcej” polegał na przygotowaniu pomocy dydaktycznych i zabawek dla wychowanków i uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych w Owińskach. Tego niezwykłego zadania podjęli się uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Czerwonaku.

W projekcie udział wzięło 25 osób z klas IV-VII. Młodzi projektanci wybrali TinkerCad do zaprojektowania modeli. O wyborze zadecydowała bezpłatność programu, brak potrzeby instalacji oraz możliwość korzystania w szkole i w domu.

W pierwszym etapie uczniowie uczyli się projektowania 3D na zajęciach 4 razy w tygodniu! Gdy opanowali już potrzebne umiejętności przeszli do realizacji projektu, odwiedzili szkołę w Owińskach, by tam na miejscu poznać specyfikę przyborów i pomocy dla osób z dysfunkcjami wzroku.

Dyrektor szkoły zabrał ich do Muzeum Tyflograficznego, gdzie mieli okazję zobaczyć unikatowe eksponaty, narzędzia edukacyjne dla dzieci i dorosłych z poważnymi wadami wzroku i niepełnosprawnością.

Uczniowie z Czerwonaka wzięli udział w lekcjach klas I-III. Tu zobaczyli, jak wyglądają zajęcia oraz jakich przyborów używają ich niewidomi młodsi koledzy. Była okazja, by zadać kilka pytań uczniom i nauczycielom. Pytania były różne, w tym te najważniejsze: „Co można zaprojektować, co byłoby pomocne i sprawiło niewidomym dzieciom radość?”.

Z Owińsk wyjechali z głowami pełnymi pomysłów i z jeszcze większym zapałem do pracy.

Pierwsze projekty powstały na wiele sposobów. Niektórzy pracowali indywidualnie, inni projektowali w parach. Powstały prototypy gier (memory, warcaby, kółko i krzyżyk) oraz pomoce dydaktyczne (przekrój kwiatu, ślady tropów zwierząt leśnych).

Młodzi projektanci cały czas pamiętali o uwzględnieniu potrzeb osób niewidomych.

Po wydruku pozostało się tylko dowiedzieć, jak projekty sprawdzą się w praktyce. Młodzi kreatorzy ponownie pojechali do Owińsk, gdzie opowiedzieli niewidomym dzieciom o całym procesie tworzenia wykonanych przez nich prac. Następnie przyszedł czas testowania i zabawy.

Dzieci były zachwycone wydrukowanymi pomocami edukacyjnymi! Okazało się, że każda klasa chciałaby mieć swój zestaw. Sami projektanci otrzymali dużo pozytywnych opinii i pochwał dla swojej pracy.

Trzymamy kciuki za powodzenie w przygotowaniu i wydruku kolejnych projektów.