Aplikacje dla dzieci do nauki programowania, grafiki i tworzenia stron

Spotkania CoderDojo to NIE zajęcia z nauczycielem, ani sformalizowane kursy programowania dla dzieci. Tu stawiamy na odkrywanie.

Dzieci przychodzą ze swoimi laptopami, ponieważ CoderDojo na całym świecie działa w myśl zasady BYOD („Bring Your Own Device”). Pozwala to działać efektywnie bez potrzeby pozyskiwania sprzętu do każdego Dojo, a tych w Polsce mamy już ponad 20.

Mówiąc o CoderDojo, nie da się nie powiedzieć o mentorach (wolontariuszach), którzy poświęcają wolny czas na dzielenie się wiedzą. Większość to specjaliści z branży IT, ale nie tylko. Na pokładzie mamy psychologów, socjologów, marketingowców, dwóch nauczycieli (nie pracujących w zawodzie) oraz… koordynatorkę sieci przedszkoli i żłobków. Łączy ich chęć zabawy technologią i przeżycia przygody oraz niesamowita satysfakcja z możliwości dzielenia się wiedzą z dziećmi i młodzieżą. Jak często sami mówią podczas DojoKonfy (coroczny zjazd mentorów i wolontariuszy CoderDojo):

“Lubię moją pracę zawodową, ale nie mam tam czasu na zabawę. Tu mogę się podzielić wiedzą i przy tym bawić technologią.”

Każde Dojo jest inne, bo każdy z naszych mentorów i ninja (tak nazywamy uczestników zajęć) jest inny. Zróżnicowane są też ich zainteresowania. Sprawiają, że odkrywamy technologię różnymi drogami, ale cel pozostaje ten sam — okiełznać świat technologii i jej zastosowania. Nie da się jednak ukryć, że niektóre wyzwania się powtarzają. Jak być mentorem dla 20-osobowej grupy dzieci, kiedy co tydzień w grupie pojawią się nowe dzieci? To proste: wykorzystujemy gotowe narzędzia do nauki programowania, jednocześnie dbając, by dzieci były niezależne w działaniu w myśl etosu, jaki towarzyszy CoderDojo na całym świecie.

Chcesz dołączyć do społeczności, która działa na rzecz edukacji technologicznej wśród dzieci? Zobacz, jak łatwo można zostać mentorem.

W jaki sposób uczymy dzieci programowania oraz innych kompetencji technologicznych?

Dzieci na CoderDojo różnią nie tylko pod względem umiejętności, ale też wieku. Umiejętność czytania i pisania jest potrzebna, żeby móc robić więcej, ale potrafimy sobie poradzić i z nieczytającymi sześciolatkami.

To, co robimy, kiedy dzieci jeszcze nie potrafią czytać? Panikujemy! Żartuję. W pierwszej kolejności sięgamy po Scratch Junior na tablecie. Na laptopach sprawdzi się pierwszy kurs z code.org. Nie wymaga jeszcze umiejętności czytania, za to świetnie wprowadza dziecko w świat programowania blokowego, ucząc podstaw interfejsu i poruszania myszką. Niektórzy z mentorów wykorzystują techniki “programowania bez komputera” pokazując podstawy podczas gier i zabaw lub przy wykorzystaniu Scottie Go.

Code.org przydaje się nie tylko dla najmłodszych. Różnorodność kursów zadziała jako wprowadzenie też dla dzieci, które już czytają, ale nie miały jeszcze dużego doświadczenia z kodowaniem. Dla obeznanych już z kodowaniem młodych programistów dostępny jest App Lab łączący programowanie blokowe z JavaScript.

W dalszej kolejności z młodymi pasjonatami programowania sięgamy po Scratch. Nie ma chyba bardziej popularnego programu dla dzieci, w którym mogą tworzyć swoje pierwsze gry, programy, a nawet animacje. Na zajęciach dzieci na start otrzymują od nas wskazówki (tzw. sushi) tłumaczące podstawowe mechanizmy i komendy. Możliwości Scratcha są duże można programować roboty (MBot), drona DJI Tello, a nawet spróbować uczenia maszynowego.

W równie łatwy sposób można przeskoczyć z dziećmi z programowania blokowego na tekstowe. Nie inaczej niż wcześniej i tutaj jest wiele platform, które pozwalają w przystępny sposób zapoznać się z konkretnym zagadnieniem. W pierwszej kolejności najczęściej sięgamy po KhanAcademy. W nim dzieci mogą nauczyć się podstaw programowania w JavaScript oraz kodowania stron internetowych przy użyciu HTML i CSS. Do tego jest CodeCombat, w ramach którego można zapoznać się z programowaniem w Pythonie (dostępne są jeszcze inne języki programowania) lub SoloLearn, który zawiera 12 różnych kursów (od podstaw HTML przez Ruby do SQL).

“A moje dziecko nie chce programować, przekonajcie je!” Ech, iluż mentorów już dostało czkawki z nerwów słysząc to zdanie od rodzica, który przyciągnął na zajęcia niechętnego potomka. Co odpowiadamy opanowawszy nerwową czkawkę? Fajnie, że jesteście, bo tu programowanie nie jest obowiązkowe dla każdego. Świat nowych technologii jest pełny możliwości. Na zajęciach mamy dzieci, które bardziej niż programować wolą projektować modele 3D w takich programach jak Blender lub TinkerCad, które potem mogą wydrukować na drukarkach 3D, których edukacyjne zastosowania testujemy w ramach naszej współpracy z firmą Skriware.

Ninja zainteresowani tworzeniem grafiki, na przykład do stron internetowych, też znajdą się darmowe narzędzia, które pozwolą im na realizację pomysłów. Do najprostszych sprawdzi się Canva, do tych bardziej rozbudowanych GIMP, a i grafikę wektorową można w przyjazny sposób tworzyć w Vectr.

Tworzenie stron internetowych to też temat cieszący się zainteresowaniem wśród dzieci. Oprócz wymienionych stron wyżej przy okazji nauki programowania są jeszcze dwa narzędzia od Mozilli, w ramach których można pobawić się składnią HTML i wprowadzić modyfikacje na istniejących stronach (X-Ray Goggles).

Zajęcia CoderDojo nie ograniczają się tylko do programowania.

Wszystkim nam zależy na tworzeniu miejsca, gdzie dzieci i młodzież mogą nauczyć się, jak kreatywnie wykorzystywać nowe technologie, również w dziedzinach wychodzących poza świat IT!

Ważna sprawa! W zajęciach CoderDojo dzieci do 13 roku życia uczestniczą razem z rodzicem. Z reguły mentorów jest za mało, by móc poświęcić czas każdemu uczestnikowi pojedynczo, dlatego tak ważna jest rola rodzica, który wspiera swoje dziecko w procesie nabywania kompetencji technologicznych. Szczególnie zachęcamy, by uczyć się razem z dzieckiem na oddzielnych laptopach!

Zajęcia CoderDojo są bezpłatne — można dołączyć jako uczestnik lub mentor. Lista miast, gdzie działamy.

Lista narzędzi wymienionych w artykule do nauki programowania dla dzieci, tworzenia stron internetowych i rozwoju innych kompetencji technologicznych:

  1. Code.org – oferuje darmowe interaktywne kursy w formie przyjaznej dziecku. Dostępne kursy mogą świetnie posłużyć jako pierwszy kontakt z programowaniem blokowym. Poziom jest mocno zróżnicowany, dlatego większość dzieci znajdzie dla siebie jakieś ciekawe wyzwanie.
  2. Scratch – wizualny język programowania, który pozwala zaprogramować własne interaktywne historie, tworzyć gry i animacje — oraz społeczność online, z którą można podzielić się swoimi projektami. Scratch uczy młodych ludzi kreatywnego myślenia, współpracowania oraz wyciągania wniosków — czyli ważnych umiejętności potrzebnych do życia. Scratch to projekt grupy Lifelong Kindergarten z MIT Media Lab. Jest on bezpłatny.
  3. KhanAcademy – oferuje praktyczne ćwiczenia, filmy instruktażowe z zakresu matematyki, nauk ścisłych, programowania komputerów i innych.
  4. CodeCombat – seria wyzwań osadzonych w fabularnej grze, której celem jest praktyka wybranego języka programowania. Jak piszą na stronie: “Jeśli chcesz nauczyć się programować, musisz napisać (mnóstwo) kodu. Naszym zadaniem jest dopilnowanie, żebyś robił to z uśmiechem na twarzy.”
  5. SoloLearn – platforma z darmowymi kursami programowania w różnych językach.
  6. Thimble – edytor kodu online, który ułatwia tworzenie i publikowanie własnych stron internetowych przy użyciu HTML, CSS i JavaScript.
  7. Goggles – proste narzędzie do edycji fragmentów kodu stron internetowych na żywo (tylko po swojej stronie).
  8. Canva – Aplikacja w przeglądarce do tworzenia nieskomplikowanych grafik w różnych wymiarach.
  9. Gimp – bezpłatny, otwartoźródłowy program do edycji grafiki rastrowej.
  10. Blender – bezpłatny, otwartoźródłowy program do tworzenia grafiki 3D.
  11. Tinkercad – prosta aplikacja internetowa do projektowania i drukowania 3D, której może używać dosłownie każdy.
  12. Vectr – Aplikacja w przeglądarce do tworzenia grafiki wektorowej.
  13. Skriware – Producent drukarek 3D stawiający duży nacisk na edukację w zakresie STEAM (Science, Technology, Engineering, the Arts & Mathematics)
  14. Scottie Go – gra do nauki programowania dla najmłodszych. Jest połączeniem kartonowych klocków, za pomocą których gracze układają komendy programistyczne oraz aplikacji, która wyznacza zadania, skanuje ułożone rozwiązania i przekształca je w ruch i zachowanie Scottiego oraz poznanych w grze innych bohaterów.
  15. MBot – uniwersalny robot pozwalający na jednoczesne zapoznanie się z zagadnieniami robotyki, elektroniki i programowania. Robot jest łatwy do złożenia, a programowanie jest proste dzięki wykorzystaniu języka Scratch.