Edukacja w 3D! Ruszają Fajne Granty T-Mobile 2018

Rodzicom, którzy przyprowadzają swoje dzieci na CoderDojo nie obiecujemy, że ich pociechy zostaną programistami. Nie obiecujemy nawet, że nauczą się programować. Mówimy za to, że postaramy się pokazać jak myśleć programistycznie i nie bać się nowych technologii, a także zostać ich świadomym użytkownikiem – to najpierw – a dopiero potem, być może, twórcą. Niektórzy po takim wstępie zapisują dzieci na płatne zajęcia, gdzie mogą wymagać efektów – i szanujemy to – ale ci, którzy z nami zostają, nie żałują i bawią się świetnie. Dlaczego? Bo nas bawi to, co robimy. Bawi nas tak bardzo, że postanowiliśmy się tą radością podzielić już po raz drugi. Zapraszamy do “Fajnych Grantów T-Mobile 2018”.

Niezwykle popularne w ostatnich latach jest stwierdzenie, że wszyscy powinniśmy się uczyć programowania, w tym dzieci od najmłodszych lat. Obserwujemy technologię zmieniającą nasze otoczenie, a kolejne rozwiązania ułatwiają nam codzienność. Tylko czy sama umiejętność programowania sprawiła, że tak bardzo technologia przeniknęła do naszego życia? Niekoniecznie, programowanie jest narzędziem, które swoje największe wartości pokazuje w połączeniu z innymi dyscyplinami.

W CoderDojo mocno wierzymy, że poprzez programowanie oraz technologię dzieci mogą zdobyć super moce, które pozwolą im w przyszłości na zmienianie rzeczywistości na lepsze. Nie jesteśmy w tym jedyni. W Polsce jest wiele inicjatyw i wielu ludzi, którzy na co dzień działają w edukacji z wykorzystaniem nowych technologii. To dla nich rok temu powstała pierwsza edycja programu grantowego „Fajne Granty T-Mobile”.

Udało nam się wesprzeć 47 inicjatyw w całej Polsce, którym przekazaliśmy granty pieniężne z puli 2 000 zł, 5 000 zł i 10 000 zł. Wiele tych projektów miało wpływ na otaczającą rzeczywistość przy użyciu technologii i programowania.

„Ekoboty, czyli wynalazki ze złomowiska” pokazały, że potencjalne „śmieci” mogą zyskać nowe życie z wykorzystaniem programowania i technologii. Grupa nastolatków wykorzystała niepotrzebny lub zepsuty sprzęt, który często przez lokalne firmy lub osoby prywatne najczęściej skazany jest na zapomnienie, czy zwyczajnie wyrzucony na śmietnik. Z uzyskanego sprzętu pozyskali elementy, które posłużyły do zbudowania tytułowych ekobotów. Z ich pomocą pokazali młodzieży z lokalnych szkół, jak dać nowe życie starym sprzętom oraz zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska przy odrobinie kreatywności.

Projekt Interaktywne Muzeum „Wczoraj i Dziś” zaangażował dzieci do edukacji historycznej poprzez stworzenie interaktywnej wystawy. Dzieci z Cieszyna przez cztery miesiące zdobywały wiedzę o historii i kulturze swojego miasta, a następnie zdobytą wiedzę przełożyły na cyfrową rzeczywistość w postaci interaktywnej, multimedialnej wystawy otwartej dla mieszkańców. Nowoczesne technologie okazały się świetnym narzędziem, by przybliżyć historię i kulturę lokalną stawiając dzieci w roli twórców muzeum. Wspólny projekt był dla nich nauką współpracy w grupie, odpowiedzialności za powierzone zadania i praktyką w rozwiązywaniu napotkanych wyzwań. Całość została zrealizowana przy użyciu programowania i cyfrowych narzędzi.

Jeśli mowa o cyfrowych narzędziach, to programowanie nie jest jedynym z nich, chociaż na pewno jednym z tych, które daje największe możliwości. Innym przykładem jest druk 3D.

Zbudować drukarkę 3D w bibliotece, w małym miasteczku? Takiego wyzwania podjęła się młodzież w bibliotece publicznej w Zagórowie. Ich projekt pokazał, że w małych miasteczkach tkwi duży potencjał. Ekipa z Zagórowa pokazała, że majsterkowanie, programowanie, kreatywność i pasja to świetne połączenie.

Tegoroczną edycję kierujemy właśnie do miłośników projektowania i druku 3D. Chcemy wesprzeć inicjatywy, które w swoich działaniach edukacyjnych wykorzystają tę technologię. Autorzy najlepszych projektów edukacyjnego wykorzystania druku 3D otrzymają drukarki firmy Skriware do realizacji swojego pomysłu. Ci, którzy zrealizują go w całości, staną się właścicielami drukarki. Grantów jest 12, a czas realizacji to 5 miesięcy, więc w kwietniu przyszłego roku zaprezentujemy Wam tuzin fantastycznych pomysłów, na dodatek przetestowanych!

Wierzymy, że nowoczesna edukacja powinna być interdyscyplinarna, a druk 3D pozwala na to, by przy jednym projekcie połączyć kilka dyscyplin naukowych. W nadesłanych projektach zwracać będziemy dużą uwagę na ciągłość działań po zakończeniu programu grantowego. Ważne jest, jak dalej będzie wykorzystywany grant po zrealizowaniu projektu.

Jeżeli masz pomysł na projekt, którego elementem jest projektowanie i druk 3D, zgłoś go poprzez formularz na stronie fajnych grantów. Pamiętaj, że druk 3D nie musi być przewodnim tematem, ale musi to być element, bez którego projekt nie dałby się zrealizować.

Wspól­nie pokażmy, że edukacja może zmie­niać się na lep­sze z wyko­rzy­sta­niem nowych tech­no­lo­gii. Aplikujcie! Czekamy na Wasze pomysły na stronie fajnegranty.pl.